Menu Sarapan Sederhana Bagi Mereka Yang Bersenam Pada Waktu Pagi

Bagi anda yang konsisten melakukan aktiviti bersenam pada waktu pagi, perkara pertama yang perlu diingatkan ialah pengambilan makanan sebelum memulakan senaman.

Senaman pada waktu awal pagi memerlukan tenaga. Tenaga untuk tubuh badan hanya dapat diperolehi daripada makanan. Jadi, elakkan daripada bersenam tanpa pengambilan makanan. Bagaimanaka anda ingin bersenaman dengan penuh cergas jika perut tidak diisi dan tiada tenaga diperolehi?

Bergantung kepada jenis makanan yang diambil, pakar senaman menasihatkan supaya kita mengambil makanan tertentu sekurang-kurangnya 60 minit sebelum memulakan senaman pada waktu pagi.  

Mari kita lihat beberapa jenis makanan yang sesuai diambil sebelum bersenam dan tempoh masa yang sesuai ia perlu dimakan sebelum bersenam. Anda boleh pilih menu mana paling sesuai untuk diri anda. 

Pilihan 1: Makan Penuh 60-90 Minit Sebelum Bersenam

 

Pilihan 2: Snek Ringan 20 – 40 Minit Sebelum Senaman

 

Pilihan 3 : Minuman 30 -15 Minit Sebelum Senaman

Seimbangkan pengambilan makanan yang sihat dan membuat senaman yang disarankan akan membantu anda mengekalkan tubuh badan yang sihat.

Facebook Comments